Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi (Projekt fazowany – II Faza)
Głównym celem projektu jest:
Poprawa oferty transportu publicznego na terenie Miasta Łódź poprzez budowę nowej i przebudowę istniejącej infrastruktury oraz wymianę taboru.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje:
Projekt dotyczy budowy i przebudowy torowisk tramwajowych wraz z niezbędną infrastrukturą towarzysząca oraz rozbudową systemu ITS w mieście Łódź.
W Fazie II będą realizowane następujące działania:
- Budowa nowej linii tramwajowej w ul. Nowowęglowej od ul. Tramwajowej do włączenia w ul. Kopcińskiego wraz z przebudową wiaduktu na ul. Kopcińskiego (Zadanie 1 wg pierwotnej dokumentacji aplikacyjnej).
- Budowa torowiska w ul. Broniewskiego na odcinku od al. Śmigłego-Rydza (bez ronda Broniewskiego) do ul. Rzgowskiej/Paderewskiego (wraz ze skrzyżowaniem) i przebudową pętli Kilińskiego – Dworzec Łódź-Chojny na pętlę tramwajowo-autobusową (Zadanie 4 wg pierwotnej dokumentacji aplikacyjnej).
- Przebudowa torowiska w ul. Rzgowskiej na odcinku od ul. Dąbrowskiego (bez skrzyżowania) do ul. Broniewskiego (bez skrzyżowania) (Zadanie 5 wg pierwotnej dokumentacji aplikacyjnej).
- Przebudowa torowiska w ciągu ulic al. Śmigłego – Rydza i Niższej na odc. Dąbrowskiego (bez skrzyżowania) do ul. Śląskiej (ze skrzyżowaniem) wraz z pętlą tramwajową (Zadanie 6 wg pierwotnej dokumentacji aplikacyjnej).
Zadania przewidziane w Projekcie są gotowe do realizacji. Inwestycja posiada dokumentację projektową oraz niezbędne pozwolenia.
Termin realizacji: 21.08.2024 – 30.11.2027
Nazwa Beneficjenta: Miasto Łódź
Jednostka realizująca projekt: Podmiotami odpowiedzialnymi za realizację Projektu będą Zarząd Inwestycji Miejskich oraz Łódzkie Inwestycje sp. z o.o.
Całkowita wartość projektu: 418 840 255,68 PLN
Kwota dofinansowania: 283 253 178,00 PLN
Celem jest poprawa oferty transportu publicznego na terenie miasta Łodzi poprzez budowę nowej i przebudowę istniejącej infrastruktury.
Celem nadrzędnym projektu jest zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego, poprawa płynności ruchu, bezpieczeństwa i ograniczenie negatywnego wpływu transportu indywidualnego na środowisko naturalne w mieście i obszarze funkcjonalnym, zwiększenie mobilności mieszkańców oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej poprzez budowę nowych linii tramwajowych. W związku z powyższym Projekt wpisuje się w Program Feniks, którego założeniem jest m.in. budowa efektywnego i odpornego systemu transportowego o jak najniższym negatywnym wpływie na środowisko naturalne. Projekt wpisuje się w typ projektów określonych w SZOP, tj. Projekt dot. infrastruktury liniowej (projekt fazowany). Wpisuje się również w cele określone we wspomnianym dokumencie - Wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej.
Ww. cele i założenia zostaną osiągnięte poprzez budowę nowych i przebudowę istniejących linii tramwajowych oraz zintegrowanych węzłów przesiadkowych. Działania podjęte w ramach niniejszego Projektu, ukierunkowane na wdrażanie rozwiązań sprzyjających organizacji ruch transportu publicznego, umożliwią przygotowanie oferty o pożądanych parametrach dla mieszkańców, istotnie zwiększając jego konkurencyjność. Dzięki realizacji Projektu nastąpi m.in. zwiększenia prędkości podróżowania i regularności kursowania taboru tramwajowego w silnie zatłoczonych ruchem obszarach miasta.
Sygnalizowanie potencjalnych nieprawidłowości
Informacje o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego dotyczącego realizacji projektu: "Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi (Projekt fazowany – II Faza)" prosimy przesyłać na adres: zglosnieprawidlowosci@zim.uml.lodz.pl
Sygnały, zgłoszenia i lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności Projektu Faza II z postanowieniami KPP lub KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektu lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (zgłoszenie w każdej z poniższych form odnosi takie skutki, jakby było przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w postaci przesyłki listowej na adres ministerstwa:
- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub
- Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa,
- skrzynki nadawczej ePUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Centrum Unijnych Projektów Transportowych lub z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej, o których mowa w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045, z późn. zm.),
- formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie www.feniks.gov.pl,
- mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres e-mail:
- rownosc.feniks@mfipr.gov.pl lub
- naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl,
- doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa.

